Journalister og kommunikatører skal beherske stadig flere discipliner – dels for at levere en ordentlig kvalitet i deres arbejde og dels for at holde deres egen markedsværdi.
Som læsere af denne blog ved, så advokerer jeg for, at journalister selv har ansvar for at holde sig opdaterede på kompetencerne – fremfor blot at vente på, at arbejdsgiverne sender dem på kurser.
Det gælder inden for onlinekommunikation, at man som journalist anno 2010 bl.a. skal kunne :
- Vide, hvordan man skriver til net
- Vide, hvordan man bruger links i sin journalistik, redigerer billeder, video og lyd
- Vide, hvordan brugerne læser hjemmesider
- Vide, hvordan man bruger statistik
- Vide, hvordan du benytter html og css
- Vide, hvordan ordentlig brugervenlighed på en hjemmeside ser ud
Det er ikke længere nok – og det er især blevet klart for mig inden for det seneste halvandet år:
Projektledelse er en del af det nye sort for webmedarbejdere.
Projektledere for Vorherre
Det er ikke længere nok at være sådan almindeligt god til at strukturere sin dag og tilgangen til sit stof.
Hvis du sidder som webredaktør , webmedarbejder eller lignende , skal du være i stand til at lede et projekt med, hvad det indebærer af:
- Udarbejdelse af mål
- Fastlæggelse af projektplan med milepæle, delmål og leverancer
- Fastlæggelse af ressource-estimater på fx tid, mandskab og penge
- Udarbejdelse af statusrapporter til styregruppe
- Styring af projektgruppe
- osv. osv.
Det er i høj grad en opdatering af værktøjskassen, som er helt afgørende for den gode webredaktør, der jo er mit gebet.
I mange andre brancher er det også helt nødvendigt at kunne finde ud af at lede et projekt – og som webmedarbejder bevæger du dig oftest i spændingsfeltet mellem indholdsproduktion og tekniske leverancer. Du skal både stå for at kvalitetssikre indholdet på det site, som du har ansvar for, men du skal også være med i planlægningen og implementeringen af nye it-værktøjer.
Her er det afgørende, at du kender til værktøjskassen “Projektledelse”.
Det har de opdaget for lang tid siden på journalistuddannelserne, hvor projektledelse indgår som elementer – og projektledelse hører til de allermest udbudte kurser i starten af det nye årtusinde. Vi er efterhånden alle projektledere for Vorherre – undtagen mange journalister.
Til en start kan du hente One Page Project Manager der er et Excel-ark, hvor du på een side kan plotte mål, delmål , status etc. ind på dit projekt.
Hej Kim
Helt enig. Det er fint i tråd med, at webfaget bliver mere og mere professionaliseret.
Tidligere var webmasteren håndværkeren. I dag er webredaktøren mere den projektansvarlige.
/Brian