Under overskriften “Lær linkjournalistik” har jeg i dag en artikel på Kommunikationsforum om den genopdagede disciplin i journalistiske kredse.
Jeg gennemgår kort, hvad begrebet dækker over – og hvilke fordele og ulemper, som det indebærer.
Dog kan jeg afsløre, at jeg er positiv for brugen af linking som en mere dedikeret journalistisk disciplin. Journalister skal bare ikke tro, at det handler om blot at skovle en dynge links på et site:
Nytteværdien er begrænset, hvis der er tale om blot copy-paste af den første søgning på et emne i Google News med valg af de 10 første links på resultatsiden. Som med al anden formidling drejer det sig derfor om udvælgelse af information, den kvalitativt bedste, og så dernæst at præsentere den på en forståelig måde.
Bevidstløst skovlen af links, der behandler emnet, ind på et nyhedssite, vil blive straffet af læserne, når de bliver sendt hen til ringe artikler om et emne. Så vender de ikke tilbage til dig for at blive klogere
Kommentarer modtages gerne – men læg dem ovre på Kommunikationsforum. 😀