Den amerikanske journalist og underviser på Poynter , Amy Gahran er en klog kvinde at gæste. Ikke mindst hendes indlæg fra i går “New J-skills: What to measure” – dvs hvilke journalist-færdigheder skal vi måle journalister på – i forhold til informationsalderen?
Hun har taget udfordringen op fra Mindy McAdams – en anden fremsynet webjournalist i USA og underviser – der spurgte Amy , hvad studerende i journalistik skal måles på.
Amy Gahran har udformet en liste med de færdigheder, som en journalist i den nye medievirkelighed bør mestre. Listen bør ses i udfoldet form på hendes blog:
- Viden om Content Management Systemer til publisering på nettet – herunder blogsystemer
- Viden om mobile værktøjer og strategier for mobile medier
- Viden om sociale medier – hvad kan de og hvilke er der ?
- Viden om økonomi og forretningsmodeller.
- Forretningsfærdigheder – hvordan starter du en virksomhed op
- Viden om ledelse
- Viden om marketing, salg og søgemaskineoptimering
- Viden om at engagere sig i og drive communities
Det er i høj grad en ambitiøs liste, som jeg gerne vil skrive under på – alt imens jeg lige tilmelder mig et kursus i marketing- og salg samt søgemaskineoptimering plus opstart af virksomheder – hvor mine største huller findes 😉 .
Det er ikke nok at være god til at vinkle en nyhed og researche ( men det SKAL være plads , selvfølgelig ) men vi skal også vide noget om de andre felter fx communities og sociale medier, fordi det er dér brugerne bruger en del tid.
Forretningsforståelse og økonomi samt marketing – det skal til for at vi kan være med til at udvikle medierne og skabe nye veje at tjene penge på .
Det er det, der skal til – og det er en helt anden måde end vi i Danmark tænker journalistik på.
Det er jo en debat, der er temmelig aktuel i forhold til den debat, som min gode ven Lars K. Jensen sparkede i gang for nogle uger siden: Hjælp: Hvad skal vi gøre ved konservatismen blandt journalister .
Den kom i høj grad til at handle om, hvad nye journalister – og de af os, der allerede arbejder som journalister – bør vide og sætte os ind i.
Læs Amy Gahran og Mindy McAdams – jeg synes , at der er vitaminer at hente for de af os, der gerne vil sikre medierne en fremtid – og vel at mærke en relevant og sjov fremtid.
Sig til hvis jeg en sen fredag er for overbejstret, men jeg synes Amy rammer en tone
Pingback: Medieblogger