Update kl. 13:40 d. 17. februar med Datatilsynets afgørelse med link i bunden af indlægget

Datatilsynet har nu slået fast – jf Politiken (link sidst i indlægget) – at hjemmesider skal have brugerens aktive tilvalg på installering af tracking og cookies.

Det er ikke nok med, at brugeren siger OK til, at hjemmesiden installerer cookies. Kendelsen peger på, at “Nej tak” ikke skal være flere klik væk. Det skal være lige så tydeligt og nemt at vælge som ” Ja tak”.

Det kommer til at ramme en hel del hjemmesider, hvor fravalg af fx marketing-cookies er gemt under “Se mere” eller “Se indstillinger”.

Den går ikke længere, hvis vi skal tro Politikens udmærkede gennemgang af kendelsen, der bliver offentliggjort af Datatilsynet i denne uge.

Mit syn på det?

Det er positivt, at vi brugere nu aktivt bliver bedt om at sige ja til, at vi afgiver data til fx marketing-tjenester.

Det kan være, at det betyder, at marketingafdelingerne får nogle problemer fremover med markedsføring – men så må de udvikle løsninger, der respekterer vores privatliv og gør det tydeligt og attraktivt, at sige ja til afgive data – ja, fx betale brugerne penge.

Noget for noget – men der skal nok blive piveri blandt diverse mediehuse, reklamenetværk og diverse bureauer. So be it.

Læs mere:
Bombe under hjemmesider: DMI får alvorlig kritik i banebrydende afgørelse – Politiken d. 16. februar 2020

Datatilsynets retningslinjer 17. februar 2020 om Nye retningslinjer om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende “

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.