…vi ved det godt – når vi spørger os selv – Journalister elsker frem for alt når historien er eksklusiv, når den er solo. Har andre medier rørt ved en nyhed får den ikke den samme behandling – med mindre den er meget væsentlig – selvom den kan være væsentlig for mange mennesker. Det skyldes vores konkurrencegen – det samme der får marketing- og salgsfolk til at gå op i gennemslagskraft, solgte varer og eksponeringer. Intet specielt – men problematisk hvis det kammer over.
“Bag om nyhederne” er en etnografisk undersøgelse af mekanismerne bag journalisters opfattelse af nyheder, skrevet af Ida Schultz, der for halvanden uge siden forsvarede sin ph.d om det på Ruc.
Kommunikationsforum har en udmærket artikel om Ida’s ph.d . Jeg har læst konklusionen – og det bør alle journalister. Det er tankevækkende hvor meget vi går op i hvad andre journalister, eksperter og redaktører mener om vores artikler frem for om læserne får de rette nyheder i rette omfang.
Ja, interessant ph d – og i Mennesker og Medier forrige gang bliver hun interviewet af Lasse Jensen om hendes observationer og om journalisternes tabuiserede eksklusivitets-kriterium – godt set 🙂