Jeg sidder i medfør af mit arbejde og surfer rundt på partiernes sites, ungdomorganisationernes ditto og den myriade af Facebook-grupper, YouTube-kanaler, Flickr-kontis og etc. som politikerne har oprettet i denne valgkamp.

Der sker meget, ser det ud til – og så alligevel måske ikke. Jeg synes stadig, at det meget er en-vejs kommunikation (set over et) hvor partierne kommunikerer ud – bare på en håndfuld ekstra platforme.

Det er en fejl, at vi i medierne har udskreget valget til at foregå på nettet.

Ja, en del af kommunikationen er flyttet derover – og en smule af dialogen (her tænker jeg på de partier / politikere, der eksempelvis har brugt blogs og svaret deres vælgere, når de stiller spørgsmål).

Men som inkarneret netmenneske må jeg nok indrømme, at valget (denne gang) ikke bliver vundet på nettet – det sker nok stadig på gaderne, over køkken- og kantineborde og via især de store elektroniske medier .

Dels handler det om at

  • partiernes sites mest henvender sig til kernevælgerne og partimedlemmerne samt støtter – dvs de mobiliserer
  • interaktiviteten med vælgere og måske-vælgere ikke har været udbredt mellem valgene . Lige pludselig vil partiernes sites tale med dig – og det ville de måske ikke i samme grad for tre uger siden.
  • at vores præferencer som mennesker stadig er at vi udvikler vores politiske standpunkter i samtale med andre mennesker omkring os. Nettet vil få mere og mere betydning – ingen tvivl – men det er stadigvæk en mindre del ift andre påvirkelsefaktorer.

2005-valget : nettet betød intet

I weekenden læste jeg i Politiken Søndag en analyse af de to ph.d.-studerende fra SDU Christian Elmelund-Præstekær, Institut for Statskundskab, og David Nicolas Hopmann på Center for Journalistik. (ja, beklager virkelig men den er ikke på nettet 🙁 ).

De havde set på partiernes netbrug i 2005-valget – og heraf fremgår det , at 3,5 pct. af vælgerne mente, at de fik mest at vide om et partis politik via nettet, mens 47 pct. henviste til nyhederne på tv og 27 pct. pegede på afslutningsdebatterne.

I 2005 besøgte 23 pct. af vælgerne mindst én gang en partihjemmeside i løbet af valgkampen – svarende til 800.000 danskere. Det er ikke mange, pointerer de to ph.d-studerende: Det svarer til besøgstallet for en TV2- Nyhederne.

Jeg skriver ikke dette her for at være partykiller, mere for at sætte begejstringen (hos mig selv 😀 ) i perspektiv.

Valget markerer et skridt fremad i brugen af nettet – men om det er et kvantespring, dét tror jeg ikke.

YouTube – videoer , Twitter/Jaiku/Zyb-beskeder med : “Jeg er lige ankommet til Center Sandholm.” og venskabsgrupper på Facebook med Anders Fogh Rasmussen eller Helle Thorning-Schmidt rykker pt ikke de store vælgermasser.

Jeg er ikke selv faldet over det Store Ultimative Politiske Kommunikations-side på nettet – Site to End All Other Sites – men måske har jeg kigget de forkerte steder.

Sig til, hvis du har set et supersite somewhere out there.

4 Comments

  1. Jeg er egentlig ikke uenig i konklusionen, men alligvel:

    “800.000 danskere. Det er ikke mange, pointerer de to ph.d-studerende: Det svarer til besøgstallet for en TV2- Nyhederne.”
    Jeg har set den type sammenligning før, og den er falsk.
    Besøgende på en hjemmeside har foretaget flere aktive handlinger for at være der, hvorimod en tv-seer typisk blot har undladt at zappe væk, og under alle omstændigheder er passiv.

    “det Store Ultimative Politiske Kommunikations-side på nettet”
    Det ville være imod nettets grundlæggende natur, og ville bare være endnu et medie som ville understrege din pointe om manglende samtale. Der foregår mange små samtaler rundt omkring, og selvom jeg tvivler på de får flyttet et mandat i denne omgang, så noget kvantespring er der ikke tale om, nej, men måske evolution.

  2. Hej Morten

    Du har ret – jeg er firkantet – og det gik måske nok lidt for hurtigt mht til at understrege mine egne pointer.

    Nu citerer jeg blot de to ph.d’ere mht de 800.000 seere – og det kan godt se ud som min egen holdning.

    Selv er jeg af den overbevisning, at et social medies gennemslagskraft ikke afhænger af antallet af hundredetusinder, der ser sitet – men mere af hvor megen deltagelse der er. Det er svært at overbevise mediechefer om, at succes ikke kun handler om unikke besøgende og hits, men også graden af deltagelse fra læsere/seere/brugeres side.

    Store Ultimative Kommunikations-side: der mener jeg jo ikke, at der skulle være en autoritativ side, SideN, men jeg peger blot på, at der mig bekendt ikke en side blandt de politiske partier – et eksempel til efterfølgelse – der virkelig er essensen af mine våde drømme: det sprudlende interaktive site, hvor partiet fremlægger og diskutere sin politik i en løbende proces med vælgere og medlemmer – og hvor produktet (politikken) bliver raffineret, alt imens deltagelsen brager frem i alle hjørner af sitet.

    Jeg er IKKE ude på at finde en url, EN side, der gør alt det.

    Og så er jeg helt enig med dig: vi er vidne til en evolution hvor valget i år markerer endnu en udvikling i den rigtige retning.

    Vi har debatten på nettet omkring virtuelle “køkken- og kantineborde” , som du skriver: der foregår mange små samtaler rundt omkring – og det er da et skridt frem.

    Jeg ville blot pointere (punktere) mediernes påstand om, at der er sket en revolution: dét er nok lige i overkanten 😉 . Der foregår mange positive ting – og der kommer forbåbentligt til at ske noget MELLEM valgene, hvilket du vel fx. vil hjælpe til med hos valgets kommende sejrherre (mandatmæssigt set ) 😀 . Gryden skal holdes i kog fra d. 14. november om morgenen og frem til næste tur til stemmeboksen.

  3. Jeg er helt enig i, at der endnu ikke er den store dialog at spore mellem vælgere og politikere på nettet.

    Derimod oplever jeg, at der har været noget nær en revolution i den måde hvorpå aktive partimedlemmer har brugt nettet i valgkampen. Her kommer facebook-grupperne og blogs fx. virkelig til sin ret, fordi alle de aktive i valgkampen bliver opdateret på udviklingen på ét og samme sted. På den måde undgår man, at det flyver rundt med mails og sms’er fra den en til den anden og den tredje. Man opnår at informationsstrømmen og dialogen istedet er samlet på ét fælles sted – hvor alle kan deltage (og rent faktisk gør det).
    Det har været et stort plus, og det giver langt mere gejst og samhørighed i valgkampsperioden, at man kan “tale” sammen og udveksle billeder, videoer, links osv. med alle i sin gruppe- man får på en eller anden måde meget mere lyst til at dele roser ud i sjaskregnvejr og hænge plakater op i stiv storm, hvis man er “sammen” om det.

    Så nej, det har ikke rykket så meget i dialogen med vælgerne- men i dialogen mellem dem der er inde i folden i forvejen, har de sociale medier betydet enormt meget.

  4. @Gitte: Helt enig – og det er det lag af aktive og engagerede, der skal bære partierne frem mht til netdialog ved næste valg. At der forhåbentlig også sker noget på nettet, blogs, Facebook og YoutTube d. 14. november, d. 15. november – og hele tiden frem til det næste valg.

    Lisbeth Klastrup http://klastrup.dk/walgblog noterede jo efter sidste valg, at 50 politikere bloggede i den valgkamp – året efter i 2006 var der kun 14 af dem aktive.

    Nu er der så 120 jf. Lisbeth og Overskrift.dk – og der er det spændende hvor mange blogs, der kører bagefter.

    Jeg håber da , at de bliver ved med at blogge – og at der kommer mere kul på Facebook, YouTube og tilstedeværelsestjenester som Jaiku og Zyb i politisk henseende.

    Indsatsen fra politikerne bærer i høj grad præg af velvilje over for de nye medier, meeen:

    1) for mange ser det som en lygtepæl – med det samme indhold som på andre kanaler
    2) det er nyt for dem – de er først gået i gang nu her ifm valget

    Lisbeth Klastrup sagde i gårsdagens Harddisken, at der for hende at se er brug for at udvikle kommunikationsmetoder på nettet – der er fokuseret på politisk kommunikation – og det er jo nødvendigvis ikke blogs, fx. Hør mere her: http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/2007/11/08211031.htm

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.