Min anden avis – den jeg ikke arbejder på men har læst siden 1986 – Information havde fredag en artikel fra The Independent om videodelingstjenesten Metacafe (som jeg pt har svært ved at komme ind på?!?).
Det særlige ved denne tjeneste er, at den gør det, som YouTube har sagt at man overvejer – og som medier ikke rigtigt gør nogen steder herhjemme – nemlig betaler sine brugere for det indhold, som de publiserer på tjenesten.
Jf artiklen har Metacafe 30 millioner unikke brugere hver måned – og såfremt du med din video passerer 20.000 visninger, vil du per 1.000. visning modtage fem dollar fra Metacafe ud fra erkendelsen, at tjenesten er intet uden sine brugere, når de producerer indholdet.
Efter sigende – dvs jævnfør artiklen – er der brugere eller rettere producenter, som har tjent fx. 20.000 dollars på eksperimentelle videnskabelige videoer a la “sådan producerer du et selvantændeligt stearinlys”.
Den tankegang finder jeg privat meget sympatisk at forfølge for medierne, efterhånden som vi efterspørger mere og mere materiale (tekst, foto, lyd, video) fra læserne. Det kunne være en del af et konkurrenceparameter: ” vi betaler xx for dine bidrag” i forhold til andre netværk eller medier – og en tanke i tråd med delingsfilosofien, som alle elsker at tale om ved højtidelige lejligheder.
På medierne sætter vi reklamer på vores sites og tilknyttede tjenester, fordi det er det, vi lever af. Og det sker også på hostede tjenester som blogs, videodeling, markedspladser etc.
Det er nødvendigt for at betale for teknisk drift af tjenesterne og løn til de personer, der administrerer. Men hvis det er tjenester, som baserer sig på indhold produceret af brugerne, kan man sagtens argumentere for, at de får en del i kagen dvs reklameindtægter.
Jeg ved faktisk ikke, om nogle danske medier betaler honorarer til meget sete, læste, lyttede brugere – men det kunne være sjovt, hvis nogen af os fik udviklet en model for det. Der er selvfølgelig nogle spørgsmål omkring: a) hvorfor skal vi evt. gøre det b) hvordan skal vi gøre det ? c) hvad er omkostningerne ved at sende penge til brugerne (vil det koste en bondegård i administration) + en hel del flere.
Men min private holdning er, at det kunne være fedt, hvis det blev prøvet…
Hej Kim,
Jeg føler mig ganske overbevist om, at dette kommer, hvis brugergenereret indhold for alvor skal give mening. For let’s face it: Hvor mange kender du, der vil bidrage, bidrage og bidrage igen med høj kvalitet – og ikke få andet end æren? Og hvorfor skulle medier også kunne lukrere (= tjene penge) på, hvad andre bidrager med ganske gratis? Det giver jo ingen mening for bidragyderne i det lange perspektiv.
Jeg føler mig overbevist om, man sagtens kunne lave modeller, der belønner brugerne. Det er faktisk ikke så svært. Jeg melder mig gerne. Det er mere et holdningsspørgsmål, men den kan til gengæld også godt vise sig svær at få igennem.
24timer.dk har “sec”:
http://24timer.dk/24t/forums/show/27/78.page
Såvidt jeg kan se får man point (sec) hvis billeder eller kommentarer bringes i den trykte udgave af 24timer.
Ja, og jeg er så heldig at have fået en af folkene bag den ide, Anders Emil Møller, som nær kollega, da han er interaktionsredaktør.
Så vi har fået noget viden og erfaring inden for dørene på det felt.