En af nettets gamle drenge men stadig mere sprælsk og visionær end mange unge, Doc Searls, har et whiplash til alverdens netaviser (- og ja, den rammer også os herhjemme). Han har 11 gode råd til netaviserne:

  1. Åbn arkiverne – og tjen på det gamle guld. Så rigtigt: hvem gider gå til Infomedia og betale penge for det? Ingeniøren har gjort det – et viist valg.
  2. Reklamer for arkiverne på forsiden ; ja – har man gjort det, skal der da reklameres for at det guld, som brugerne kan søge frem
  3. Link væk fra avisen – indlysende – og flere og flere aviser gør det, men ikke konsekvent nok.
  4. Følg med i lokale blogs, link til dem og aviser – selv de konkurrerende. Det er ligeledes indlysende. Det gør ondt på mange journalister, men jeg tror på, at såfremt du linker til den artikel, som du citerer, så skal læserne nok huske, hvem der gav dig vejen til mere oplysning.
  5. Brug lokale bloggere som stringere / meddelere Ja, hvorfor ikke? Et medie kan ikke være alle stede – og har man identificeret de bloggere, der kan skrive og vinkle (uden at hælde deres egen holdning ud over det hele), så er det da en raffinering af journalistikken i et medie.
  6. Brug borgerjournalister ved dækning af begivenheder – fx. orkaner, ildebrande etc. Doc Searls peger tilbage til dækning af orkanen Katrina for nogle år siden ved nogle folk i New Orleans
  7. Lad være med at kalde alt for indhold snerrer Doc Searls til aviserne: stå ved at jeres berettigelse er journalistik i den gammeldags tilstræbt objektive forstand.
  8. Gør dit site ukompliceret at bruge Suk – det er en evig akilleshæl for medier, også herhjemme. Ingen nævnt – ingen glemt. Men jeg synes, at sites som Ingeniøren, Informations nye og Computerworld samt Version2
  9. Forstå at bruge The Live Web – det er en af Doc Searls kongstanker og ideer; med RSS der knytter sites og blogs sammen i et realtids-netværk har vi fået The Live Web – nettet hvor vi kan følge diskussionerne mens de sker, på tværs af sites og blogs. I modsætning til det statiske web, hvor ingen får at vide, hvad du har skrevet og kommenteret, før der er sendt et nyhedsbrev ud – eller en har kommenteret om det på sin blog, fordi hun kom forbi.
  10. Publiser til avancerede håndholdte enheder – optimer dit site til også at blive publiseret på de nyeste mobil telefoner og håndholdte enheder, som folk har med på farten
  11. Husk at levere information er mere end blot at fortælle om noget – men derimod at forklare sammenhænge.Ja, ikke kun hvad – men også hvorfor og hvad nu, kunne man sige.

Såe…en udmærket liste at se nedover som dansk journalist – og kigge på sit eget website og tænke: hvordan ser det ud?

God weekend

(via Trine-Maria K.)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.