En retrospektiv liveblogging fra Samtalerne.dk på KUA (hvor der ikke er wifi!!).

Euan Semple tidligere knowledge manager i BBC – nu konsulent. Blog The Obvious.

Hans egen erkendelse af værdien ved at dele viden kom af samtaler med andre redaktører uden for BBC. De sad og udvekslede erfaringer – før nettet – og mere end med folk inden for organisatonen.

Men jeg startede i BBC ved at oprette et bulletinboard – system – hvor folk kunne stille spørgsmål. Et forum.

15.500 5.500 ansatte i BBC har brugt Q&A – værktøjet (i alt 20.000 BBC).

Der var fx et spørgsmål om; “Hvordan stiller jeg telefonen om” – hun fik et svar – og 3.500 læste det.

Værktøjet gjorde problemer synlige – fx. hvordan opfatter forskellige dele af organisationen muligheden for at bruge BBC’s biler til privat brug.

Det var alle ikke lige glade for. Hev ting ud i synet.

Forummet blev også brugt til at diskutere internt et satireprogram som kirkelige kredse var oprørte over det. Folk diskuterede frem og tilbage “skulle vi have gjort det eller ej”.

En anden diskussion var om farver på vejrkort, der var ændret. Stor ballade – og chefen for vejrredaktionen gik ind i diskussionen – tog sig tid til at svare på noget som andre ville have ladet ligge. Det fik han respektpoint for.

Værktøjet er også demokratiserende. En lille radiostations-afdeling i North Cumberland – med 2 teknikere og et får – har tidligere svært ved at blive hørt. Nu kan de via værktøjet deltage i en samtale med executives.

Udfordringer:

Politikken var:
Ikke anonym
ingen moderation
Kom med spørgsmål og lever svar.

Kun tre – fire gange er indlæg pillet af legale hensyn (advokater har været inde over)

Der blev senere lagt søgefacilitet ind om medarbejderne. Hvis jeg skal bruge en der ved noget om noget – så søger jeg.

folk kan også sætte egne grupper op – diskutere projekter, og for freelancere deltage i diskussioner og føle sig en del af organisationen.

Derefter satte vi blogs op – 500 interne blogs.

Fx. udenrigskorr. Richard Sambrock der fortæller om hvad han gør og hvorfor. Diskutere policy-stuff og svarer folk.

Har diskuteret uenigheder offentlig med andre ledere. Førhen var det blevet ordnet bag lukkede døre.

Richard Sambrock har nu 8.000 læsere – og det er blevet en magtbase for ham. Folk i BBC kender ham og kan lide det – hvorimod folk synes at generaldirektørens officielle direktionsmeddelelser er kedelige.

Richard Sambrock siger nu: “I de ti måneder jeg har blogget har jeg haft mere interessante konversationer med folk end i ti års karriere. Siger en mand der bliver inviteret til Davos…”

Til sidst satte vi en wiki op. Jeg åbnede fx. en tom side kaldet “Leadership” – og så begyndte folk selv at skrive om det.

Jeg startede en side om politikken for bloggere. Hvad skal de tænke på? Jeg inviterede BBC-ansatte, der bloggede til at deltage, i diskussionen?

Og ingen har styret det.

3.000 ansatte har skrevet ind på wikien.

Det seneste der blev indført er aggregators – RSS-readers på folks desktops.

Jeg kalder det “Oh det er interessant” . Jeg ser det i min RSS-reader – skriver om det på min blog – andre ser det, kommenterer på deres blog – og vi har en diskussion om det.

Det er derfor, at wikier, blogs og forummer er så brugte. Det er drevet af “Oh, det er interessant” – og det er bundet sammen af RSS.

Der skal gives plads til det i organisationer – fordi ellers gør folk det bare på nettet. Du kan ikke forbyde folk at gøre det. Glem det.

Så lad dem gøre det – det gavner organisationen.

Tids-problemet: Jeg synes ikke, at det er det store problem. Det tager sekunder at tjekke et forum for spørgsmål. Kender du svaret – tager det minutter at svaret – og du har sparet måske 3.000 andre personer fra at bruge tid på at finde ud af, hvad der er svaret.”.

2 Comments

  1. Just to clarify it was 15,500 users on the forums.

  2. Okay – thanx for clarifying that 🙂
    /kim

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.