Hey – så er der pludseligt wifi på Samtalerne.dk – så nu til some real live blogging.
Doc Searls er manden på podiet nu. Han har været med til at skrive bogen “The Cluetrain Manifesto” fra 1999 om nettet og kommunikation – og hvordan det indvirker på virksomheder og folk.
Han taler om hvordan vi fx kan følge samtalerne på nettet, der kører nu – via søgninger i RSS-feeds.
Google og Yahoo har søgninger på blogs – sår’n a la “search the web” og “search the blogs”.
Hvad – er blogs ikke en del af nettet? En kunstig måde at opdele indhold på. Google ser nettet som statisk – mens blogs øjensynlig er noget bevægeligt.
Google ser nettet som statisk – Technorati med sin tagging er “The Live Web”.
Google står for nettet som et spørgsmål om “plads” – Space – mens Technorati ser nettet som omkring “tid” – “Time”. Hvad sker der her og nu, mens Google ser på, hvad nyt er der kommet til – og tiden er mere underordnet.
Så man kan sige, at The Live Web handler om tid og mennesker. Og Live Web er een stor Uafhængighedserklæring for Individualister.
“Lidt som da vi skrev The Cluetrain Manifesto, hvor det hele var ved at komme til at handle om brugerne som “end users”, “kunder” og “objekter”. Nope, sagde vi – vi er mennesker med meninger – Deal with it”.
Vi var trætte af at medierne kun handlede om nettet som forretning og profit.
Så det handler om måden at anskue The Live Web på – som i gangværende samtaler som alle kan deltage i – og som ændrer på relationer mellem mennesker – og mennesker og organisationer.
Derfor fører The Live Web også til et unbundled web – folk ser ikke kabeltv på sigt – de ser enkelte fx videoblogs, hører podcasts som de selv har fundet frem til. Fx Rocketboom – downloades af hundredetusinder hver dag – og er produceret for 20 dollars om dagen.
De er bundert sammen af feeds og udgør et netværk, men de er produceret hver for sig.
Det vokser frem med nye firmaer på den baggrund og skaber en ny form for netøkonomi.
Kunderne stiller nye krav. De vænner sig til, at market er hele nettet – det er alle firmaer. Når de skal købe en vare, så forventer de – når de har gjort det 100 gange før på nettet – at der er opsamlet en viden om, at de foretrækker biler af den størrelse, økonomi og etc. Det skulle være sådan, at de kunne leje bilen – uden at opgive sit navn – fordi alle informationer ligger på nettet. De skal bare knyttes sammen.,
Imidlertid ligger de informationer i info-siloer – en for et firma, en for et andet firma etch.
Den igangværende samtale flytter ud på flere og flere platforme og når længere ud. Det livligste net vil vi finde på mobilttelefoner – det er der måske allerede.
The Live Web er stedet hvor det sker – og det må alle forholde sig til.