Bare lige en note-to-self om spændende (nok en gang ) medieuge.
- Christian Science Monitor skifter i april 2009 helt væk fra print til online. Mediet skal tilpasse sig en ny tidsalder for at forblive relevant er argumentet. Modigt, spændende og visionært. Det vil blive fulgt med interesse. Min gode ven, Lars K. Jensen , har blogget grundigt om det.
- Newz.dk har øjensynlig gennemskuet at Freeway er købmænd, ikke publicister – så de skændes om at blive skilt fra hinanden med gensidige trusler om retssager, bortvisninger og “Bad Standing” .
- Avismarkederne bløder – herhjemme og i udlandet – bl.a. USA med nedskæringer i koncernen bag USA Today, der nedlægger 3.000 stillinger, mens Time Gruppen fyrer 600.
- Ja, er du til tudefjæs og dødsannoncer i mediebranchen så læs Journalistens artikler tagget fyringer
om bl.a. Politikens Lokalaviser, som vil skille sig af med hver fjerde stilling.
Men nok med tudefjæs – snup en tudekiks ! I næste blogartikel (Nu skal jeg se Jon Stewart have besøg af Barack Obama ) vil jeg pege på alt det, jeg har læst på nettet, som viser ud af krisen for journalistik og journalister – ikke nødvendigvis medier 😉
Der kommer også noget godt ud af kriser – at vi medier og journalister vågner op !