Trist trist trist for medarbejderne – I fredags ville deres ejer, Morten Lund , købe MetroXpress – søndag aften fik de så en mail om at nu var det slut. En amerikanske investor Draper Fischer Jurvetson (jf Business.dk )ville ikke være med alligevel – og Morten Lund vil ikke skyde flere penge – af sine egne – ind i projektet.
Nu står medarbejderne så tilbage i et selskab, der er konkurs – og uden løn for august måned. Surt surt.
For en gangs skyld svigtede Morten Lunds og partnerne i Freeways blik for en god forretning – voldsomt må man sige. Mediebranchen eller rettere avisdrift er noget anderledes game end vanlige it-projekter.
Og hvad har vi så fået ud af det?
Der blev rusket op i markedet må man sige, islændinge brændte selv 920 millioner kroner af , som Kenneth Milling rapporterede fornyligt på en Update-blog fra Nordic Journalism Center – seminar .
Og så har betalingsaviserne herhjemme brændt hundredevis af millioner af på at forsvare markedspositioner.
Lige nu er det svært at se, hvad det positivt udkomme – efter any – af det er.
Til gengæld har lysten til at investere i nye medier (i hvert fald på papir ) lidt nok et skud for boven.
Men forhåbentlig er lysten til at investere i onlinemedier ikke væk.
Det er nødvendigt – for at ruske op i markedet.
Så lad næste projekt være et stortstilet onlineprojekt – med hundrede millioner efter onlinesatsninger.
Det kunne være sjovt 😀
MIni-update: He, jeg ser at Ernst har de samme forhåbninger som undertegnede.
Dækning af Nyhedsavisens lukning i øvrigt:
Blogs:
“Lige nu er det svært at se, hvad det positivt udkomme – efter any – af det er.”
altså, hvis du læser dagens metro Xpress er det journalistiske niveau jo alenhøjt. Sammenlign ed før nyhedasavisen, hvor urban og metro xpress faktisk bare var 18-20 sider hver dag med reklamer og genoptryk af nyheds bureauerne Associated press(AP) og danske ritzau. På den måde har nyhedsavisen haft en kæmpe positiv inflydelse på avismarkede i DK.
@rune: det er rigtigt at de har været nødt til at oppe sig på de konkurrerende aviser i gratissegmentet fordi Nyhedsavisen lagde ud med en bedre journalistik. Jeg synes bare, at nedskæringerne i foråret og Freeways entre efterfølgende drejede det over i mere gossip og sensationspræget journalistik.
Det har måske modnet branchen mht til hvad der kan dukke op af behård konkurrence. Men metroxpress og urban har jo hele tiden kunnet investere i mere journalistik end blot afskrift. Det gjorde de så først da islændingene kom rendende.
For URBANS vedkommende er ovenstående faktuelt forkert. Der blev kraftigt opnormeret og opjusteret i efteråret 2005 – altså længe før der var noget, der hed Nyhedsavisen.
At der så skete flere justeringer efter Nyhedsavisens indtog var mere konceptuelt og layout-mæssigt. Der blev ikke flere på URBAN i den periode. Tværtimod.
mvh