Dagens opløftende nyhed: Nyhedsavisen vil satse på interaktivitet med læserne på nettet, bedyrer adm. dir. Svenn Dam i dagens Børsen. Videre siger han:

“Vi synes ikke, de danske medier foreløbig har fundet gode modeller på nettet, så der er ikke nogen, vi kan kopiere,” siger Svenn Damm, som forventer at blogs vil komme til at spille en stor
rolle for Nyhedsavisen på nettet.”

Det ser jeg frem til, og det er positivt ment!

I min egen verden – på Ingeniøren – vil vores nye it-avis til efteråret blivet bygget op via et aktivt community på nettet – bl.a. via en community manager, der fra 1. juli skal i gang med at aktivere vores online-community mere og få flere til at bidrage; bloggere, debattører og eksperter.

I øvrigt har Nyhedsavisen fundet personen til at skabe avisens platform på nettet, men ved endnu ikke, om vedkommende skal ansættes eller deltage via sin egen virksomhed.

Og så henleder jeg opmærksomheden på Thomas Madsen-Mygdals kloge (omend lix-høje) kommentar på min post fra i går om Ekstra Bladets brugerblogs:

kim, lov mig når i gør noget at i prøver at være en del af blogosfæren, at i selv blogger om processen med at skabe platformen, at man kan se hvem i er – at i før i prøver at lave user-generated-content exploitation at i virkelig har folk der blogger på livet løs og forstår dynamikkerne. at i prøver at integrere avisens/mediets medarbejdere med overdenen, at integrere interaktiviteten ind i kernen af jeres site i stedet for at lave nemme eksternaliserede userexploitation gated communities…

Et gratis råd til Ing.dk – og til Nyhedsavisen as well.

2 Comments

  1. Thomas har ret – der er den der underlige idé hos nogle af medierne om, at brugerne skal skabe interaktiviteten selv. Og det er der flere problemer i:

    1. Hvis jeg vil finde en god blog kan jeg da bruge Google/Technorati/Blogbot/Overskrift – jeg starter sjovt nok IKKE min søgning hos Ekstra Bladet!

    2. Jeg er ligeglad om verdensmesteren i mit fag blogger på Ekstra Bladets platform eller hos Urban. Hvis jeg skal have interaktivitet med ham, så er det ham og ikke aviserne jeg interesserer mig for. Hvis de ikke har anden tilknytning til ham end at levere software til hans blog, så svarer det til at påstå, at jeg har en relation/et netværk/en samtale med Microsoft hver gang jeg får en e-mail via Outlook?

    Men hvis Weekendavisen kan overtale Lone Frank til at blive blogger, så jeg kan stille uddybende spørgsmål til hende om nogle af de fremragende artikler hun skriver, så gider jeg at besøge deres hjemmeside – og at engagere mig med dem – og hvem ved – måske betyder det at min loyalitet bliver større og at jeg af og til linker til deres avis/deres blogs? Og sådan får de et netværk – ved at lade deres journalister/skribenter VÆRE en del af et synligt og åbent netværk!

    Meget spændende om de nye medier kan finde ud af det – og nej weblogs er ikke de nye medier – gratisaviserne er de nye medier 🙂

  2. Man kan sige at det handler om at være en del af noget – i stedet for at kontrollere/eje det.

    Åbne organisationen ud – f.eks. ved at bruge alle deres salgsressourcer til at konkurrere med adsense, skabe netværk af bloggere, brugere bloggere som talentpulje, mv.

    Der er masser af måder hvor massemedier kan genopfinde sig selv på – genføde sig selv i en ny kontekst.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.