Der er blevet – med rette – tæsket løs på Avistid’s kampagne de seneste dage. Gammeldags papiraviser der vil have folk til at læse dem med en håbløs kampagne. Men hvad med den såkaldte parathed til en digital morgendag – hos mediehusene – OGSÅ de elektroniske?

Nu er jeg med i bestyrelsen til den fremragende 😎 forening, Dona, der for nylig diskuterede programmet til New Media Days der – kort fortalt – skal være to-dages inspirations- og visions-workshop for danske medier – dvs aviser og de elektroniske medier. Det finder sted d. 27-28. oktober 2005.

Vi tog så et view ned over programmet – og kiggede dernæst på hinanden med slet skjult forbløffelse. Fordi hvor var det nye og banebrydende dog henne?

Det er “old” media, der diskuterer hvordan de skal overleve i fremtiden – med udgangspunkt i deres egen – måske lidt konservative – holdning til, hvordan den fremtid egentlig bliver. Se selv:

Mød mediebranchens tunge drenge til en snak om hvordan den danske mediebranche ser ud om 10 år.
Kenneth Plummer (DR), Lasse Bolander (Berlingske), Janos Flösser (IO Interactive), Peter Lundsgaard (Jubii) og Mads Middelboe (TDC Mobil) mødes her til en snak om, hvad de hver især tror, deres virksomhed lever af om 10 år.
[Torsdag eftermiddag]

Med al respekt for den viden, som de herrer sidder inde med – og deres bedrifter (Hitman og Freedom Fighter styrer, Janus F) – så mangler jeg indspark fra folk som Erik Kjær eller andre fra Flix, eller hva med det hav af “talented bloggers” som vi har herhjemme: Føhns, Jesper Webmercial, Thomas Madsen-Mygdal og hulens mange andre, der dagligt på deres blogs diskuterer medier, eksperimenterer med brugen af medier – moblogs, videoblogs, wiki’er, tags, feeds, podcasts. Eller andre medier som hele tiden eksperimenterer med inddragelse af brugerne – plads til at blive kigget over skuldrene.

Hvad de medier som Le Monde, britiske VNUNET og Salon, der har brugerblogs hosted hos sig – hvad giver det?

Og provokerende spørgsmål fra folk ude fra – Dan Gillmor (som dona var med til at hente til landet for et år siden), Weinberger (som Føhns omtaler i sin kommentar i Information i går) eller folk fra Salon.com – til at få mediebosserne frem i stolen og dermed svare bedre for sig.

Og det fortsætter i samme skure – interessant, sikkert, sikkert – men nytænkende? Som et par mine bestyrelseskolleger, Abelone Glahn og Martin Jørgensen, noterede; hvor er mediebrugerne? De unge på 15 – 16 år – fremtidens kritiske forbrugere:

Som Abelone fortalte, så sidder hendes datter foran computeren og kører dels fire – fem forskellige msn-chats, en webcam-samtale med en kæreste i london, hun blogger og redigerer video, altimens hun skæver over til tv’et i baggrunden. Dét er sådanne brugere, der skal produceres indhold:

Unge der som det naturligste i verden selv er medskabere af medier. Så vi foreslog også, at New Media Days hyrede et par teenagere til bare at være sig selv – så vi “voksne” kan se, hvad der egentlig er på vej.

Brugerne skal vi lede længe efter i programmet, der i overskrifter lyder:

Hvem vinder slaget om det digitale hjem?
Vi har inviteret Paul Jackson (US) fra analysefirmaet Forrester for at hjælpe med at besvare det spørgsmål.

Find it, rip it, mix it, share it – go get it!
Tag med backstage når Ben Metcalfe (BBC) og Paula Le Dieu (Creative Commons) fortæller om BBC’s eksperimenter med at involvere brugerne.

Giv medieordførerne en udfordring
Er dansk mediepolitik gearet til den digitale udvikling og de nye medier? Det spørgsmål stiller vi partiernes medieordførere, og du har mulighed for at deltage i debatten.

Mobile medier
Spørgsmålene om tendenser for det mobile marked er mange – New Media Days viderestiller dem til mobilverdenens eksperter.

Visioner for fremtidens tv i Danmark
Vær med når Rune Bech fra TV2 Interaktiv, Birger Hauge fra Dansk Bredbånd og Niels Breining fra TDC Kabel TV diskuterer deres visioner for fremtidens tv i Danmark.

Der er bare ingen brugere – bad luck. Der er hyret udmærkede moderatorer – Føhns synes jeg , at jeg har hørt – men den frodige underskov (der også har brug for at blive udfordret af de gamle medier) – den mangler.

NMD kunne godt have lært lidt af Reboot hvor der var mange spænende indlæg. Det er synd, såe.. hvis jeg skal på NMD, så bliver det mestendels for at netværke lidt og se, hvad andre tænker.

Men få noget nyt med? Det bliver ikke det store – med mindre NMD overrasker i den sidste måneds tid.

Men er jeg bare en sur blogger-nørd – eller er der ikke lidt om det?

2 Comments

  1. Blog News har linket til New Media Gaaab-Days?. vi er en gruppe blogger som udover at være linket til weblog kan du læse nyheder på forskellige sprog også på dansk. For at støtte os Kulturelt, link Blog News til din weblog eller brug vores logo. tak

  2. Pingback: Private USAA Car Insurance

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.