Shel Israel og Robert Scoble:
Vi har talt med 188 folk til bogen – så vi har fået et pænt godt et billede af hvad folk tænker om blogging.
Shel: Bad blogs go good – et fransk eksempel, Vichy.
De oprettede en blog, som var skrevet så dårligt og om de forkerte ting, at den blev skældt hæder og ære fra af kunderne, dvs. kvinder.
Rådet til firmaet – fra Loic LeMeur – var at lukke bloggen – og spørge kvinderne, hvad vil I have at vi skriver om. Firmaet ansatte dernæst nogle bloggere til at planlægge og moderere deres blogs – og de tog udgangspunkt i hvad læserne ønskede at vide noget om.
Og det gjorde den tidligere upopulære blog til en af de mest populære blogs i Frankrig.
Shel har en fortid i PR for en del it-virksomheder i Silicon Valley – og han mener, at blogs gør mund-til-mund-metoden til en brugbar marketingkanal.
Scoble oplyser at hans Channel9 blog (microsoft-blogging-community) havde 2,3 mio. besøgende sidste måned – uden at der er linket til den fra officielle MS – sites, men fra andre bloggere (“you guys”).
Hvorfor går virksomheder ind i blogging: Marketing årsager
Scoble:
Men udviklere fra Internet Explorer fandt ud af – via deres blogs – at læserne kom med gode råd til features i IE 7,0 – og der er endda en brugere som har oprettet en wiki som udviklere fra MS ser på med jævne mellemrum
Blogs kan også være en måde for et firma at fortælle om sig selv – medarbejderne, omsætningen, problemerne, løsninger, firmafesterne, detaljerne.
Folk kommer ind i dit fima – og du giver dem smag og duft af dit firma.
Spørgsmål fra salen:
Hugh Maccleod: hvordan overkommer I at få svaret på alle de blogger-post, kommentarer mail etc.
Jeg synes selv, at blogging kan æde af ens liv – ens tid. Goodbye life.
Robert: Jeg skalerer det op eller ned.,
jeg scanner – blogs – leder efter nye hverdag – jeg nævner dem, uden måske at linke til dem – men ja, det æder af familietiden, Men det var det, som fik mig hertil – og du har selv sat en bloggerdinner op til mig i London, og der mødte jeg en del folk fra BBC.
Spm: Det er jo ikke rigtigt en global conversation., Det er mestendels tech-bloggers. folk der kender noget til nettet. hvordan skaber vi den rigtige samtale
Robert: Bloggere – selv tech- blogggerne her: I kan være gateways. well – men her har jeg mødt en del franskmænd – og de kan skrive om hvad der sker her i landet – på engelsk – og fortælle om hvad der sker i deres land.
Israel: mødte afrikantere på Fn’s topmøde i tunesien om it. Ja, det er da rigtigt. En fyr sagde. hey – vi har ikke brug for 99 dollars computere – vi har brug for vand, så folk ikke bliver syge af malaria.
Shel: spørger “ham der irlænderen” der podcaster og blogger. Er blevet kendt på at interviewe Scoble og andre kendte bloggere.
Men hvorfor?
irl.: Hm – jeg kan fx. med Scoble ikke få hans engagement og tanker ordentlig fortalt på min blog – det er bedre at få dem til at fortælle det selv – gøre det selv.
salen: blogs – demokratiserer nettet – alle kan få deres egen publiseringskanal. Folk får det i kina og andre lande. Og fortælle deres historier uden om myndighedernes kontrol.
Gode pointer fra Shel Israel – og momentvis nogle fra Scoble – men helt ærligt: han skal altså liige arbejde lidt på sin performance. Lidt for meget chit-chat og “ha ha” og interne jokes… trættende.
Så han er bedre at læse på bloggen end høre i virkeligheden. Jeg hørte ham på Reboot – og der var han også lige lovligt low.
Technorati Tags: lesblogs, Les_blogs, scoble, shelisrael
Pingback: Hartford Auto Insurance rate