Dicar kører det første indblik, som jeg går til, med inputs fra NYT.
Terry Schwadon, Brant Houston
Brant ( manden bag CAR på NYT) : jeg vil tale om forskellige newsroom-strategies for NYT – hvad virker – hvad virker ikke.
The first model for newsroom:
1) Een CAR-ekspert på redaktionen.
styrker:
– billigt
– nemt at håndtere
– kan klare gode projekter
– kan være et godt startpunkt
svagheder:
– viden indkapsles hos vedkommende
-begrænsede træningsmuligheder (der er kun een)
– CAR lever på sidelinien
– Mystificerer CAR – kun få stifter bekendtskab med det
– smal data-kanal
– personen kan sige op, blive syg – etc. – og så ryger al viden om CAR
2) så gik man over til Elite Grupper af CAR-brugere;
Det giver priser, men viden er stadig indkapslet.
3) Nogle satser på uddannelse
Det afmystificerer CAR, bygger en bred viden om brugen af CAR, skaber en bred kanal for dataindsamling.
Problem kan være, at det bliver ramt af fx. nedskæringer .
The Map:
leadership for CAR rests with key people
– build a modern news research department
CAR to rank-and-file opinions leader
put at many CAR-tool
– internal program
– include all beats
– build support staff for data entry
– success measured by stories
tre reporter typer:
– datacruncher – super til at få data ud af hvad som helst
– reporter – sees it as a tool , they are skilled in interviewing and reporting
– end-user: most journalist – bruger de data
Vi skal have bygget bro mellem datacruncher and the end-user
Terry Schwadon, editor:
Vi skal gå hjem og tale med redaktørerne om, at vi skal have det her – og have ressourcerne.
Hovedspørgsmålet er:; hvordan gør du – så du vinder – og får gode historier ud af det her?
Og det starter med jer selv – I skal lære disse værktøjer og så gå hjem til jeres redaktører og kolleger og starter der.
Der er tale om, at vi skal ændre en kultur blandt journalister.
Jeg leder en gruppe af journalister, der bruger CAR. Og vi får historier – og vinder priser på det.
Hvordan er vi nået dertil:
– indser at kilden til nyheder er skiftet
– vi fokuserer på at vi skal være troværdige
– outlining the approaches
det kræver journalister, der vil uddanne andre – og er klar på, at det kan tage lang tid at få igennem.
Jeg sørger for ved nye projekter/historier at tage een fra CAR-gruppen og een reporter, der ikke har prøvet det før – bagefter har jeg ikke en CAR , men to CAR-folk.
og det reportere, der har prøvet det een gang , har lyst til at gøre det igen.
Vi har kørt historier om abort – jf. love, hvor de unge skal have forældrenes tilladelse – for at begrænse aborterne-
Men vi fandt ud af, at der ikke var forskel til de stater, hvor de ikke skal have tilladelse. Antallet af aborter var stort set det samme!
Niels Mulvad: har oplevet at myndigheder kan blive tjekket efter på deres data -og hvis man finder fejl – så er det ikke sjovt, men myndigheden kan se nytte af det – og det højner i øvrigt reporterens kredibilitet.
Brant: Man skal blot passe på at man som reporter ikke drukner i at fokusere på tal – og glemmer historien.
Terry: Vi har kørt det i 2 år – og vi har splittet gruppen op i to: een der arbejder med projekter og skaffe det ordentlige software – andre arbejder sammen med journalister.
Vi satser på små projekter : fx. et lille fly ryger ind i bygning – hey, hvad kan vi gøre vha CAR : man finder 6 databaser og analyserer data her.
Nu skal vi bare have det ud så alle journalister af sig selv går i gang – og ikke kun henvender sig til os.
Vi er med i 75 historier – næste år dobbelte antal.
Vi kører på med mapping mht vise data grafisk ex på Google kort – koordinerer med geo-data
Bruger-inddragelse? Lader læserne se på det?
Philidelphia Inquirer: kriminalitet – høj – historier om at den faldt.
Men det viste sig at politiet havde nedgraderet kriminalitetstyper
Terry: man skal vide, at der også er interessegrupper, der går ind og påvirker vha data.
Jeg er nervøs for om det bliver diskussion om hvad der står i cell 14 B end historien.
Og hvad er data – mine noter er det data. Hvor meget skal vi afsløre. Det er der ikke fundet en linie på, endnu.
Brant: med at tro på data : se på det som når du taler med en person: tror du på vedkommende.
Du går selvfølgelig ud og dobbeltjekker ham. Sådan er det også med data.
Udstyr: sql server, Info for mapping, asp til websider, + noget hjemmegjort.