Jeg har i dag udtalt mig til Journalisten.dk om, hvad journalister skal være opmærksomme på i forhold til kommerciel overvågning på nettet – og hvad de fortæller om deres private selv, der kan bruges i mod dem. Jeg opfordrer især til bevidsthed om, hvilke spor de efterlader sig digitalt.
..”firmaer, der prøver at påvirke mediefolk, kan hurtigt finde ud af, hvad jeg interesserer mig for, og så slå på det, når de henvender sig. Det kan også bruges til at spinne en historie om, hvor journalisten for eksempel står politisk.”
Kim Elmose siger, at mediefolk ikke skal være hundeangste over at blive overvåget digitalt.
“Men vi skal være bevidste om, hvilke spor vi efterlader, og hvor nemme de er at få fat på.”
Samtidig gør jeg i artiklen: “Elmose: Her er den største overvågningstrussel mod journalister” opmærksom på tjenester, hvor du mod betaling kan trække oplysninger frem om folk baseret på deres mailadresse, brugernavn o.lign. fra åbne kilder: sociale netværk, firmaer , myndigheder m.m.
Journalisten er i øvrigt så venlige at reklamere for min nye privatlivs-blog Privatliv.nu. Kig derover hvis du vil have løbende tips og tricks til at beskytte dit privatliv.