Ovenstående bad Ole Nørskov, webredaktør på Journalisten.dk, mig om at give et bud på i sidste uge til hans blog om arbejdet med omkalfatringen af sitet til web 2.0. Derfor hedder hans blog da også Journalisten Web 2.0.

Mit input er bidrag i en erfaringsbase, som han samler sammen, centreret om forskellige net-værktøjer bl.a. blogs. Han  har tillige anmeldt Trine-Maria og Thomas’ blog Weblogs – meget rosende. Det er sikkert helt velfortjen, jeg har bare ikke fået købt eller læst den endnu.
Mit svar per mail var følgende:

En journalist kan bruge en blog til at komme i tættere dialog med sine læsere – simpelthen få etableret en direkte samtale med dem. Blogs er bedst som værktøj til at du diskuterer med dine læsere på en anden måde end når de skriver en mail til dig.

Samtalen kan dreje sig om det emne, som du skriver om i dit blogindlæg; hvad mener læserne om emnet – det kan fx. være “Hvordan kan privatpersoner spare på energien” – med bloggen som stedet, hvor læserne både diskuterer holdninger til energibesparelser og deler viden med hinanden om konkrete handlinger.

En blog er på den måde at ligne med tidligere tiders debatsaloner, hvor blogskribenten er værten, der sætter en emne til diskussion blandt gæsterne – og hvor hun selv deltager.

Bloggen kan – jf. eksemplet med energibesparelser – også benyttes som et værktøj for journalisten til at spørge læserne som led i sin research. Den amerikanske journalist og blogger Dan Gillmor har understreget det enkle faktum, at den samlede mængde af dine læsere ved mere end du gør. På dansk: der er ofte blandt læserne een person, der har en indgående viden til det emne, du er i færd med at researche eller skrive om.

Den læser kan du få kontakt med via bloggen, hvis du forstår at skrive dit indlæg, så du inviterer læserne til at dele deres viden med dig og hinanden.

Endelig kan du  bruge bloggen til at skrive de sidevinkler eller yderligere oplysninger, som ikke fik plads i artiklen på nettet, i avisen eller i din elektroniske udsendelse. Den er stedet, hvor du tilføjer yderligere information til dine journalistiske produkter og lader læserne kigge med og bidrage med mere viden.

Den mulighed bør journalister ikke lade gå fra sig.

Såfremt man har kommentarer til det, skal de afleveres på indlægget på Journalisten Web 2.0.

2 Comments

  1. Hej Kim

    Dit link til Oles blogindlæg fører (for mig, i hvert fald) til en side kun med teksten, men ikke alt det udenom, nemlig journalisten.dk’s menuer osv. Den her er bedre for mig:

    http://www.journalisten.dk/sw12037.asp

    🙂

  2. Ah – uups – yes, det har du da fuldstændig ret i. Jeg hev blot en “kopiere linkadresse” fra min Firefox, men glemte at de framer en blog i Drupal (fra leverandøren Martin Jørgensen aka ½-delen af http://vertikal.dk) ind i een artikel på http://journalisten.dk .

    Bekagler 😀

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.