Guardian Online er på mange måder et forbillede (eller burde være det ! ) for mediesites rundt om i verden – herunder avisens forståelse for værdien af at åbne op for sit indhold, så det kan præsenteres af andre på andre platforme.
I dag har Guardian lanceret Open Platform med deling af alt sit indhold; tekst, lyd, billeder og video via en API
Guardian beskriver formålet med følgende ord:
The Open Platform is the suite of services that make it possible for our partners to build applications with the Guardian. We’ve opened up our platform so that everyone can benefit from our journalism, our brand, and the technologies that power guardian.co.uk
Deres nye tiltag består af to dele:
1. En adgang til deres indhold – Content API – så andre kan se, hvordan de skal programmere deres snitflader, så de kan trække på indhold fra Guardian – det være sig multimedia indhold, brugergeneret indhold , f.eks. brugerafstemninger på Guardian Online, og tekst.
2. Adgang til deres data-set – datastore – f.eks. regneark fyldt med data om højere uddannelse i Storbritannien – som andre kan hive fat i og mixe rundt i .
Dermed føjer Guardian sig ifølge Jeff Jarvis – der skrev en tweet om det og i øvrigt har knyttet nogle kommentarer til det – sig til medievirksomheder som BBC , New York Times og National Public Radio (NPR), der alle har åbnet op for adgangen til indhold og data.
De har set , at det ikke holder for medier at fokusere alt på at trække læsere og brugere hen til dem, men at de også må række ud og placere deres indhold dér, hvor brugerne er.
Det er opløftende at se, at der er mediefirmaer, som på den måde åbner op og bringer deres indhold i spil.