(Følgende er mit bidrag til DONAs ugentlige overblik over de væsentligste historier om netkommunikation)
JOURNALIST SOM VEJVISER MED STORIFY
Webjournalisten Astrid Maria Bigoni ( http://astridmaria.dk) henledte ( http://astridmaria.dk/2011/06/storify-og-journalisten-som-kurator/ ) i går min opmærksomhed på værktøjet Storify, http://storify.com. Kort fortalt bruger man tekst, foto og video fra diverse sociale medier til at fortælle en historie med egne kommentarer og bidrag til . Journalisten bliver kurator, noterer hun.
Astrid Maria peger på en historie om Grimsvotn ( http://storify.com/washingtonpost/grimsvotn-volcano-erupts-in-iceland) som et lysende eksempel.
Læs mere på hendes blog og prøv selv Storify
GENVEJE TIL TROVÆRDIGE KILDER
Oven på den pinlige historie med den syriske, lesbiske blogger, der slet ikke eksisterede ( http://storify.com/acarvin/the-gay-girl-in-damascus-that-wasnt – hov bemærk: tilfældigvis fortalt med Storify ) er journalister og medier igen blevet mindet om værdien af kildekritik af sociale medier.
Andy Carvin ( http://twitter.com/#!/acarvin ) fra amerikanske National Public Radio har specialiseret sig i at researche udsagn og personer, der dukker op på bl.a. Twitter . Harddisken på P1 tidligere begået et indslag om ham http://www.dr.dk/harddisken/blog/2011/03/30/krigskorrespondent-bag-skrivebordet/ .
Et andet sted at finde troværdige kilder er via menneskerettigheds- og bloggernetværket Global Voices http://globalvoicesonline.com , der benytter sig af respekterede borgerjournalister i de lande, som de formidler historier fra.
INTERAKTIV INFO-GRAFIK OM INDIKATORER FOR ET BEDRE LIV
For nylig offentliggjorde den økonomisk samarbejdsorganisation, OECD, en interaktiv grafik, hvor brugeren selv kan vægte vigtigheden af forskellige indikatorer for “et bedre liv” .
De 11 emner – fx uddannelse, bolig og sundhed samt sikkerhed – skal brugerne give karakter på en skala for nul til fem – for derefter at se, hvordan det placerer deres land på listen over OECDs medlemmer.
Se mere http://www.oecdbetterlifeindex.org/ – og bliv inspireret til lignende grafikker i medier og organisationer
OPHEDET DEBAT OM ARTIKLENS NYTTEVÆRDI
Den debat-ivrige journalist og forfatter, Jeff Jarvis, skrev for nogle uger siden et længere indlæg http://www.buzzmachine.com/2011/05/28/the-article-as-luxury-or-byproduct/ om, at artikler er et luksus- eller biprodukt af journalistens researchprocess, der oftere og oftere især sker via sociale medier. Her indsamler og bearbejder journalisten facts og rapporterer løbende om udviklingen i historien i dialog med brugerne/læserne/lytterne/seerne via blogs, Twitter etc
Artikler er nyttige, men ikke længere det vigtigste produkt af journalistens indsats, lyder Jarvis’ budskab. Det vigtigste er den løbende dækning af et emne, hvor journalisten bliver facilitator for dialog og videndeling.
Det har afstedkommet en del debat på blogs og i twittersfæren .
Blandt andet fra den franske mediemand Frédéric Filloux, der i flere indlæg – startende med dette http://www.mondaynote.com/2011/06/12/jazz-is-not-a-byproduct-of-rap-music/ – har kritiseret Jarvis for, at denne medvirker til en glorificering af løsreven rapportering via sociale medier, der blot giver plads til endnu flere fejl.
Seneste indlæg kom i søndags fra Filloux http://www.mondaynote.com/2011/06/19/losing-value-in-the-process/ , som har afstedkommet hidsige ordvekslinger i kommentarsporet mellem ham og Jeff Jarvis.
Sig ikke at onlinejournalistik savner stærke følelser.