En ekstreme makeover af et site: overgang fra Sharepoint til Drupal, responsivt design optimeret til de mobile platforme og grundlæggende ændring af det grafiske udtryk mod et let og billedbåren udtryk.

Dét er, hvad jeg og mine kolleger i Ingeniørforeningen, IDAs Team Digital Kommunikation og IT-afdelingen  i dag kunne blænde op for på ida.dk.

Vi har lanceret ida.dk i et design, som er fuldstændigt anderledes i layout og grid , end det design vi kom fra – og som IDA har haft siden maj 2008, hvor Advice Digital bragte ida.dk’s udtryk adskillige skridt frem med et lyst og let webdesign – men var bundet af Sharepoint 2007’s begrænsninger

  • Det nye design er ligeledes let og elegant – og velegnet til brug af store flotte billeder. Samtidig har vi fuldstændigt fjernet den traditionelle venstrenavigation, som det hidtidige site baserede sig på. Designet er udviklet af e-Types og er det første eksempel på den nye Corporate Visual Identity (CVI), som firmaet har udviklet til IDA og som vil blive rullet ud i år. Den nye visuelle linje er designet ud fra, at det skal tage sig godt ud i digital kommunikation – og ida.dk er eksemplet 🙂 . Holdet på e-Types med Mathias, Frederik og Marie har virkeligt formået at udfordre os i webdesignet – og tak for det.
  • Responsivt design Et af vores hovedkrav til designet var, at det skulle være responsivt og velegnet til brug på mobile enheder. Derfor har IDA endelig fået en mobiludgave af ida.dk, som vi kan være bekendt som interesseorganisation for ingeniører og et design som passer til swipe-funktionen på smartphones og tablets.
  • Et fleksibelt cms Drupal skal man holde tungen lige i munden med – har vi erfaret – fordi det er et framework, der kan konfigureres på mange måder. Men for udviklingsredaktøren, udvikleren og den digitale kommunikatøren, der ønsker at kunne skræddersy sit site, er det et superbt cms.Ida.dk bygger på en Drupal 7 installation, som vores leverandør Reload har formået at få på benene på blot fem måneder, hvilket i sig selv er imponerende – og uden at stryge IDA med hårene. Processen har været agil og baseret på SCRUM-metoden  – og jeg er fuld af beundring for holdet på Suomisvej; Thomas, Kasper, Troels, Martin, Mads og Rikke samt selvfølgelig Rasmus . Dem kan jeg godt anbefale 😉
Ida.dk som sitet så ud fra 2008 til 2013
Der er mange features, som jeg glæder mig til at … ja, glæde mig over i hverdagen som udviklingsredaktør i IDA.
En af dem er en super-effektiv søgemaskine, der leverer resultaterne lynhurtigt, grupperet efter indholdstype. Det er Apache Solr, som allerede får mig til at smile mere over intern søgninger, end jeg har gjort i laaang tid.
En anden er den nemme måde, som vi kan customisere de enkelte sider på. Her har Reload valgt at installere Panopoly . De første indtryk er, at det er nemt og uhyre intuitiv måde at bygge sider på.
Hvorfor egentlig skifte platform
Ida.dk har kørt på Sharepoint fra maj 2008 til nu januar 2013 – og det har været en udfordring, fordi MOSS som cms ikke er optimalt. Det er tungt og dyrt at udvikle i ( 2007 var / er ) – og bærer i høj grad præg af, at Sharepoint ikke er tænkt som et web-cms , men derimod en samarbejdsplatform og et dokumenthåndterings-system på intranet.
Dét er Sharepoint til gengæld udmærket til – og vi benytter os af Sharepoint 2010 som intranet i IDA med stor tilfredshed.
Imidlertid stod det klart for os i IDA, at hvis foreningen skulle have et site, der hurtigt kan tilpasses og integreres med nye teknologier samt støtte forretningens mål, så var Sharepoint for langsommeligt at udvikle på.
Samtidig havde vi allerede tilbage i 2010 – 2011 udviklet et koncept for en ny, taksonomibaseret måde at strukturere indholdet på (med solid rådgivning fra Advice Digital og Niels Mølbjerg Lund Pedersen ) , så det mere svarede til medlemmernes behov. Netop en tagbaseret tilgang passer godt til Drupal, så det var med til at pege pilen mod Drupal som det nye system.
Vi overvejede i den tidlige research- og afklaringsfase om et platformskifte for et år siden også systemer som Umbraco og SiteCore – men endte som sagt med at vælge Drupal (og ja .. jeg ved godt, at det har også sine udfordringer, bl.a. med kompleksiteten ). Da ingen af os i IDA var eksperter i hverken platformskifte eller cms så fik vi rådgivning til en stor del af afklaringen af fornuftige personer som Andreas Klinke Johannsen og Martin Frederiksen fra Klean.
Hvorfor nævner du egentligt alle disse mennesker og firmaer?
Jo, dels for at understrege at vi har hentet råd og vejledning udefra, fordi vi ikke er eksperter i alt, selvom vi havde en klar idé om den retning, vi skulle bevæge os.
Dels fordi de har leveret reel rådgivning med modspil og udvikling af løsninger. Konsulenter kan være nyttige – og levere nye erkendelser.
Og så mangler jeg selvfølgelig også at fremhæve de fantastiske kolleger, som jeg har arbejdet tæt sammen med om det her ; Lone Højlund Pedersen som strukturmoster og projektleder, udviklingskonsulent Thomas Kunov som UX-mand, knowledge manager Pernille Kofoed og indholdsredaktør Johs Krarup samt min chef, kommunikationschef Teddy Østerlin Koch

Arbejdet begynder for alvor nu
Arbejdet med et nyt site har stået på i to år – og vi er langt fra færdige. Det er et site, som ikke er afslutningen på en projekt, men begyndelsen.

Det er – som jeg skrev ovenfor – ikke et fuldt færdigt site, men et site der over de næste måneder vil blive testet, tilrettet og raffineret i hjørnerne baseret på vores erfaringer.

Vi skal nu for alvor til at lære, hvad Drupal kan – og hvad en taksonomibaseret informationsarkitektur kræver af organisationen og vores indhold. Det gælder os i Digital Kommunikation – og det gælder hele organisationen i IDA. Det bliver hårdt  -og frustrerende til tider – men også  sjovt. Det er jeg ret sikker på.

Men kig forbi ida.dk snus rundt på sitet – og falder du over en graverende fejl på ida.dk, så tøv ikke med at tage et screendump og kopiere link til siden – og send til bugs@ida.dk .

Jeg vil senere bestræbe mig på at fortælle om erfaringer med Drupal og tiden efter et redesign med platformskifte.

7 Comments

  1. Hej Kim. Spændende indlæg med fine iagttagelser. Jeg er nysgerrig. Kan du løfte sløret for, hvad foranalyse, design og udvikling har kostet i hele træsko-længder?

    Bedste hilsener
    Rasmus

  2. Anders Pedersen

    Super fint site I har fået lavet af de dygtige folk fra Reload.

    Du skriver at sitet er responsivt ? For mig ser det ud til at at der loades 2 forskellige stykker kode, alt efter om det er mobil eller tablet/pc ? Ikke at der er noget galt med det. Bestemt ikke. Men det er bare ikke det som jeg forbinder med responsivt design ?

    /Anders

  3. Tillykke med det. Der er da virkelig sket noget, men også meget at skrue på endnu, ser det ud til.

    I har virkelig også ryddet godt op i indholdet for at spare højremenuen væk, tænker jeg. Det må have været noget af en øvelse! Stor kredit for at tage den udfordring.

    Solr spiller – så vidt jeg kan se – rigtigt godt sammen med Drupals taksonomier osv. (jeg er ikke drupal-ekspert, skal det lige siges), men hvordan fungerer den som helt almindelig søgemaskine? I får vel ikke ex danske synonymer med i købet eller hvordan? Og ved du om den findes til andre platforme også?

    “Rådgivning” ser lidt pudsig ud på min iPhone 3Gs – sender lige et screendump til bugs@ida.dk

    Hilsen Christoffer

    • Kim Elmose

      Hej Christoffer

      Tak for screendumpet i forhold til det med 3G3; jeg tjekker op på det i morgen med udviklerne.

      Solr er jeg også ved rigtigt at skulle til at lære at kende nu, så jeg er ikke helt stiv i detaljerne. Jeg hører lige Reload-drengene om, hvad Solr ellers kan byde på.

  4. Gitte Skydsbæk Vestergaard

    Tillykke med det nye site Kim, det ser lovende ud – og helt anderledes end før. I forbindelse med fusionen med AAK er vi også ved at udvikle nyt site på en Drupal-platform, så den kaffeaftale og erfaringsudveksling kan snart ikke udskydes længere:-)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.