Del 2 af: Hvordan leverer aviserne super-lokalt indhold på nettet? Referat af del 1 findes her
Hvad med aviser der ikke har en webafdeling?
Jeg blev i pausen spurgt: hvad med aviser som er mindre end fx. Lawrence World Journal – og som ikke har en udviklingsafdeling dedikeret til net.
Familien der ejer Lawrence World-Journal ejer Lansing – en lille ugeavis, der faktisk agerer som den var et dagblad og med en tv-station.
De har også video-nyheder fra sportsbegivenheder – optaget af elever fra det lokale gymnasium – og på den måde tænker de kreativt.
I øvrigt er alle på avisen uddannet i bi-medialitet. Alle kan lægge tekst, billeder og video på nettet – og alle annoncer i avisen kommer på nettet – til en højere pris.
En online tv-station
På Naples startede vi Studio55 – til videopodcasts – “vodcasts”
Vi ville levere nyheder til iPods – og fokuserede på, at det skulle kunne køre på alle platforme – fra TV, computer til iPod. Og så skal det se professionelt ud – som på landsdækkende tv.
Vi gik så ud og hyrede videografer, der tog videooptagelser tæt på – folk skal kunne se det på deres iPod – og så trænede vi journalister til at agere foran et kamera. Jeg sagde til dem; slap, vær dig selv og tænk ikke på dit hår , men fortæl din historie.
Vores vodcasts ser ud som om det er live, men det er det selvfølgelig ikke.
Læg mærke til at vodcasten for hver historie henviser kilden (dvs site eller avisudgave), som historien er udsprunget fra – og ofte bliver journalisten bag historien også nævnt – og interviewet bagefter. Selvfølgelig bliver der bagefter lagt et link fra avishistorien på nettet til vodcasten.
Der var seks fuldtidspersoner ansat på Naples News videodel.
Hvordan virker disse ideer på Washington Post?
Vi startede med at bygge OnBeing – et videosite – om interessante mennesker i Washington. Det har en halv million seere hver måned. Vi sender en af vores 15 videografer ud og interviewer folk – såkaldt almindelig mennesker – i et par timer -og klipper det ned til 2 minutter. Og det vinder Emmy’s for bedste video-dokumentarer.
Den mest sete er den med en 7 årig-dreng , der fortæller om, hvor svært det er at klare en test i skolen
Teknisk er det baseret på vores egen videoplayer. Du kan høre lidt af alle vidoerne – og vælge at downloade til Windows Player, Quicktime , DivX eller High Definition DVD og selvfølgelig sætte det til fullscreen.
Hver video er knyttet til en blogpost, hvor folk kan diskutere den.
Hvorfor har vi den slags videoer ? Fordi ejeren på avisen ønskede, at jeg skulle forbinde den seriøse, alvorlige avis med folk igen.
Tæt på læserne: teen shopping habbits
Vi kørte et projekt om hvordan er teenageres indkøbsvaner: Teen Shopping
Vi sendte 100 teenagere ind i det største indkøbscenter i Washington – og fulgte efter dem med seks videografer – og så noterede de unge alt hvad de gjorde – og i hvilken butik de købte ind.
Alt er plottet ind på et interaktivt kort, vi har billeder fra deres værelser med deres ting -og oplysninger om hvad de købte (så kan folk se hvor de købte det )
Vi tog 1.700 fotografer – 100 blev udvalgt til fotoserier – og vi kørte livechats med teenagere og eksperter. Vi interviewede også butikkerne – hvoraf vores fotografer havde lov til at komme ind i butikkerne
Facebook
Den populære venne-onlinetjeneste Facebook offentliggjorde for nyligt data, så andre kan bygge programmer der passer sammen med tjenesten.
Vi har udviklet et program Compass, hvor folk kan svare på 10 spørgsmål om deres holdninger – og det bliver koblet til din profil på Facebook. Så kan alle dinne venner se: Hey, han er sgu liberal .
Hvad skal der til for at nå dertil
En ledelse af avisen der vil det – og roser folk for at gøre nye ting. Giver dem bonus i løn og gøre dem til stjerner. Når andre medier kommer for at spørge disse journalister om hvad de gør , så vågner de andre op
En onlineredaktør, der forstår hvornår ting skal på nettet, hvornår der skal lyd og video på -og hvornår det handler om live-chats. Og ved at det tager 18 måneder for en ny feature eller et nyt website til at slå igennem hos læserne og brugerne.
Journalister der er med på at arbejde til forskellige platforme – optage podcast, video, lave databasesøgninger etc.
Og folk der bare tør gøre det.