Computerworld Online en af landets ældste nyhedstjenester på nettet – har redesignet sin forside. Væk er de store billedbårne tophistorier, nu er der en lang liste – næsten uden billeder – med nyhederne i den rækkefølge, som de er publiseret i.
Kun en lille blå boks i toppen af artikellisten giver plads for prioritering under overskriften: “Vigtigste nyheder kl. ”
Nyhedsredaktør for Computerworld Dan Jensen slår fast, at avisen træder helt væk fra at tænke netmedier som en avis. Forsiden minder nu om forsiderne på brugerdrevne nyhedstjeneser som Digg og Reddit samt de lister, som man får, når man sidder med sin online rss-læser, hvadenten det er Google Reader, Bloglines eller NewGator .
I et interview med undertegnede vedkender Dan Jensen sig gerne den inspiration, og han noterer, at mere end hver femte hit på siden kommer via RSS-feeds:
“Læserne er da ligeglade med vores prioritering. De vil ha overblik, kunne udvælge hurtigt. Fx: hvad er det første, som du gør, når du kommer ind på en klassisk avishjemmeside som pol.dk eller jp.dk? Du scroller ned, indtil du finder noget, der interesserer dig.” siger han og fortsætter:
“Vi træder simpelthen ud af al den afsmitning, som den klassiske avis-tankegang har haft på netmedier. Nu bliver vi et rent netmedie baseret på nettet præmisser: ingen prioritering, overblik, hastighed, et levende medienetværk, hvor man bliver ført videre, når man er inde”, siger Dan Jensen, nyhedsredaktør på Computerworld Online.
Nyhedsbrevet beholder Computerworld dog indtil videre.
“Der er mange muligheder for at personificere nyhedsbrevet fremfor som nu bare at sende det samme afsted til alle brugere. der er jo flere muligheder: Vi ved ikke hvor vi ender endnu, men det bliver drøftet for tiden hvad vi skal gå. Skal man kunne abonnere på flere forskellige nyhedsbreve? Eller skal nyhedsbrevet personificeres den enkelte modtager? Og hvis ja, skal det foregå ved at man vælger emner eller skal det kunne køre automatisk?” slutter Dan Jensen.
Redesignet er inspireret af bl.a. DONA-formanden Claus Sølvsteen – der i sit arbejdsliv er partner i konsulenthuset Peytz & Co. og som har Computerworld blandt sine kunder. Han skrev d. 14. november klummen: “Få nu avisdesign ud af netmedierne – det roder”