På ITU er vi ved Updates (og DONA 😉 er medarrangør ) konference om “Nye Onlinestrategier for gamle Medier” nået til 2. halvdel: med Howard Finberg fra Poynter Institute of Journalism.

Hans grundtese er, at de gamle medier skal vide, at de står overfor en enorm udfordring. Gennem en mængde slides viser han, at mens indkomsten er gået op i de fleste amerikanske husholdninger siden 1977 – så er forbruget af især TV og aviser faldet.

Og faldet fortsætter. Brugen af radio er ikke faldet særligt meget – fordi du kan høre radio overalt . I bilen, huset, på arbejdet – og på gaden.

Villigheden til at bruge penge på aviser er fx. også faldet . I 1977 var 30 procent af amerikanerne villige til at prioritere penge til avis – i 2006 var det kun seks procent.

Wake up call , I dare say.

Og den teknologiske udvikling accellerer – og vi kan ikke forudsige hvad der sker – måske kun hvilke trends der er på vej.

iPod’en er et eksempel på en ting, som ingen kendte til for 7 år siden – men som har ændret måden hvordan folk bruger og opfatter medier.

  • De har selv kontrol
  • De kan høre musik, radio, se film og tv-serier

Det er det samme med DVD. Frem til 2007 steg salget fra de kom frem omkring årtusindeskiftet. Nu er det stoppet

Hvorfor? Fordi de nu gemmer video i digital form på harddiskrecorders og deres computere. Og det ændrer deres krav til medierne.

Hold øje med tre nøglegrupper af brugere

  • Elitebrugere – indoptager nye ting hurtigt
  • Middelvejsbrugere – fokuseret på teknologi der gør noget nemmere for dem
  • Få teknologiske-ting-brugere : Køber først ny teknologi når det store flertal omkring dem, har købt det

Nyhedsmedier bliver glemt i den daglige online-brug

En gennemsnitsamerikaner bruger 9 timer om dagen på medier : tv, radio, net, bøger, spillekonsol.
Nr. 1 er tv, nr. 2 er alt online …..nr. 8 er aviser !

I Denver har man listet de 20 sites som folk bruger til lokale formål. Det er google, yahoo, MSN etc.

Ikke et lokalt nyhedsmedie.

PÅ plads 25 kom en lokal tv-station
på plads 72 kom den første lokale avis.

Vi konkurrerer med sites, der har nyheder, bedre navigation og er nemme at søge på.

Og medierne skal holde øje med de sociale netværk, fx. Facebook.

  • Gør som New York Times – > læg en quiz ind på Facebooks
  • Holde øje med applikationer, der kan fortælle folk, om der er bekendte i nabolaget. Det kan medierne også bruges til.
  • Wall Street Journal har en tjeneste til Instant Messengers-klienter ; AOL, MSN etc. En måde at distribuere indhold på

Medierne skal holde øje med de sociale netværk fordi de vænner netbrugerne endnu mere til at være udadvendte og interagerende – og fordi de vænner sig til selv at have kontrol over hvad de gør – når de vil .

Husk på at de største netsuccesser er bygget på gamle forretningsmodeller:

  • Yahoo bygger på en vejviser
  • Google på bibliotekaren
  • eBay på auktionen

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.